מצפון שקט

[ רוק - 1978 ]

ביוגרפיה

כדי להסביר את ההיסטוריה של להקת מצפון שקט, אולי כדאי להתחיל דוקא מהסוף: ב-2004 מסיימת הלהקה את הקלטות אלבום בכורה " עשרים שנה אחרי" אחרי עבודה של כשנתיים. באלבום 13 שירים שנכתבו ע"י חברי הלהקה, ובכן, כמו שניחשתם, לפני כ- 20 שנה ויותר. חלק מהלחנים שונו ו / או הורחבו. כל השירים קיבלו עיבוד חדש והופקו ע"י מצפון שקט. האלבום הוקלט כולו באולפן הקלטות של משה דעבול "הלול של דעבול".

אבל מה קרה לפני עשרים שנה? אוה, טוב ששאלתם.

הכל התחיל ב-1978 בערב אחד משועמם, אי שם בבבסיס חיל אויר בדרום הארץ. דורון מרכוס ויהודה לוטוואק מוצאים את עצמם פורקים תסכולים אישיים ע"י כתיבת מילים לשירים וחלקם מולחנים במשותף. דורון הציע ליהודה לכתוב שיר ויהודה העיר: לכתוב מנגינה אתה יודע? "תביא לי מילים ואני אכתוב מנגינה" ענה דורון. יהודה ,ללא היסוס שלף מכיסו דף עם מילים ובלית ברירה התיישב דורון עם הגיטרה, ובפעם הראשונה בחייו ניסה להלחין שיר …להפתעתו תוך כעשר דקות נכתבה מנגינה ואקורדים והשיר בוצע ע"י יהודה בשירה ודורון בליווי גיטרה. השיר, שנקרא אז "בקר", הורחב ע"י דורון ב- 2004 ושמו השתנה ל"יום חדש".

במהלך השנה והשנה העוקבת נכתבו שירים נוספים ובשבתות חופשה מהצבא נפגשו השניים יחד עם עוד חבר מהשרות שהשתחרר - שרגא פישר וחבר של שרגא מפ"ת המתופף מאיר פרידמן. ההרכב ניגן בחדר של דורון שקירותיו כוסו בתבניות ביצים וצמר סלעים כדי לשפר את האקוסטיקה של החדר ולהפחית את הרעש כלפי חוץ. הם ניגנו שירים של דורון ויהודה לצד שירים של להקות מחו"ל כגון דיפ פרפל, רייל רואד, הדורז, בד קומפאני ועוד. בהופעה אחת לעיני קבוצה של חברים בבית העם ברמות-השבים נתגלה כשרון השירה של מאיר והוא הפך לזמר המוביל של ההרכב.

ב-1980 הצטרף יואל ריבק ללהקה כבאסיסט, והלז, שניגן בהרכב נוסף מוסיקת קאונטרי, הביא עמו את עמי סרפוס שנגן איתו בהרכב זה. יואל ועמי הנם חברי ילדות מנוף ים. בילדותם ניגנו יחד עם יזהר אשדות. לאחר שיואל ועמי שמעו ונגנו את השירים שנכתבו ע"י דורון ויהודה הם החליטו לעזוב את הרכב הקאונטרי ולהצטרף להרכב של דורון. אחרון הצטרף רמי רונן על קלידים.  

ההופעה הראשונה של מצפון שקט נערכה בבית העם ברמות השבים בפני קהל של תושבי המקום, בעיקר בני נוער. בהופעה זו נכח גם יואב קוטנר שהיה אז תושב רמות השבים. ברכתו של

יואב קוטנר והתלהבות הקהל היוו זריקת עידוד להמשך פעילות הלהקה והשלב הבא היה הרצון להקליט שירים באולפן הקלטות ולהגיע לרדיו. הלהקה החלה להופיע בכל מיני מקומות כמו בבית ברל, קיבוץ עין זיון, בריזה בת"א ואפילו באירוע מדרחוב בפ"ת. הקלידן רמי רונן לא הסכים לחתום על ההסכם עם המפיקים ולכן פרש מהלהקה, ובמקומו הצטרף למצפון שקט הקלידן אילן הגר מפ"ת עם קלידים מסוג Fender Rhodes. המפיקים ש.י. כהן בעמ' החליטו להפיק ללהקה תקליט שדרים בן שני שירים: "איבוד האישיות" ו"לא חוזר הביתה". לצורך הכנת השירים להקלטה החלה הלהקה לבצע חזרות לשני השירים הנבחרים באולם של קבוץ רמת הכובש במקביל לחזרות שביצעה שם להקת תיסלם. בסיום החזרות הופיעה הלהקה בפני חברי הקבוץ. התקליט הוקלט באולפני "קולינור" בנובמבר דצמבר 1981.

ב-1982 הופיעה הלהקה בתאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בתל-אביב. המקום היה לפני כן מעוז ההופעות של להקת הקליק. לאחר מספר שבועות בהם הופיע הלהקה פעמיים בשבוע, החלה להתגבש קבוצה של אנשים שבאו להופעות באופן קבוע וחלקם החליט לעמוד ליד הבמה במשך כל ההופעה. בהפסקת חשמל באמצע אחת ההופעות מאיר הזמר המשיך לתופף ולשיר לבדו והקהל הדליק נרות והצטרף לשירה.

 

תקליט השדרים הופץ בכל תחנות הרדיו דאז (גלי צה"ל, רשת ג', רשת ב') והוזמנה לראיונות בתוכנית הבקר של יוסי עוזרד בגלי צה"ל ולמנחם גרנית ברשת ג' . תקליט השדרים הושמע פעמים רבות יחסית כשבגלי צה"ל נבחר השיר "איבוד האישיות" וברשת ג' "לא חוזר הביתה". השירים לא הצליחו להיכנס למצעדי הפזמונים ו"מצפון שקט" נעלמה מהרדיו לאחר כחודש וחצי (אלו היו הימים שלהקת בנזין שטפה את המדינה ואת הרדיו). המפיקים של "מצפון שקט" הפסיקו את פעילותם לאחר שההצלחה המקווה לא באה והקלידן אילן הגר פרש מהלהקה. בקיץ 1982, עם תום מלחמת שלום הגליל,  חזרה להופיע בהרכב של ארבעה נגנים במועדון פינגווין בת"א, אך לא היה שום המשך בפעילות הלהקה לאחר תקופת זו. הלהקה לא התפרקה פורמלית, פשוט כל אחד מחבריה הלך לדרכו אך הקשר החברתי נשמר.

עמי סרפוס הגיטריסט למד אומנות והפך למורה לאומנות בבי"ס תיכוניים, עסק בציור והציג עבודותיו במספר תערוכות בת"א. יואל ריבק הבסיסט מכר לפרנסתו כלי נגינה כמעט בכל חנות רצינית לכלי נגינה באזור המרכז, ניגן במספר הפקות והצגות. לימים הפסיק למכור כלי נגינה והחל למכור ציוד מחשוב עבור חברת הייטק. מאיר פרידמן (הסולן והמתופף) היה סוכן מכירות של תיקים ומוצרי עור לפני שהחל לעבוד בתעשייה אווירית כקניין. ואילו דורון מרכוס הגיטריסט עבד כהנדסאי חשמל בתכנון מנועי חשמל ויצא ללמוד הנדסה ימית בגלזגו סקוטלנד, עם חזרתו לארץ עבד כמהנדס אוניות במספנות ישראל בחיפה.

מאז התאחדה הלהקה להופעות ספורות (בפינגווין 1982, בפאבים "סדום" ו"בולז" ב-1992). ללהקה הצטרף מתופף חדש בשם דורי ששון ומאיר הסולן יצא לקדמת הבמה. בשנת 2002 איחד דורון את ארבעת חברי הלהקה המקוריים במטרה להקליט באולפן את כל החומר המוסיקלי של "מצפון שקט". אבנר רובין, מנהל בית ספר למוסיקה "פאנקי מיוסיק" בהוד השרון, שהינו תומך נלהב לכל רעיון מוסיקלי ואיש שתמיד יודע לפרגן ולעזור, העמיד לרשות הלהקה את חדר החזרות של "פאנקי מיוסיק", ושם החלו החזרות לקראת ההקלטות. בספטמבר 2004 סיימו מצפון שקט את הקלטות שלושה-עשר השירים לאלבום הבכורה שלהם.

שירה, תופים

מאיר   פרידמן

שירה

יהודה   לוטוואק

גיטרה

שרגא   פישר

גיטרה

דורון   מרכוס

גיטרה

עמי   סרפוס

באס

יואל   ריבק

קלידים

רמי   רונן

דיסקוגרפיה

עשרים שנה אחרי

רשימת שירים